Dnia 31 lipca 2020 r. wejdzie w życie ustawa z dnia 16 kwietnia 2020 r. o zmianie ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne oraz niektórych innych ustaw, która dokonuje gruntownej nowelizacji ustawy z dnia 17 maja 1989 r. prawo geodezyjne i kartograficzne – dalej pr.geod.kart. Szereg zmian tej ustawy dotyczy obowiązków spoczywających na wykonawcach prac geodezyjnych i kartograficznych.

1.Obowiązek ustanowienia kierownika prac geodezyjnych

Znowelizowany art. 11 pr.geod.kart. przewiduje obowiązek ustanowienia kierownika prac geodezyjnych legitymującego się uprawnieniami zawodowymi w dziedzinie geodezji i kartografii w przypadku wykonywania każdej z prac geodezyjnych podlegających obowiązkowi zgłoszenia organowi Służby Geodezyjnej i Kartograficznej. Dotychczasowe przepisy zakładały obowiązek jego wskazania, jedynie w przypadku, gdy poszczególne czynności składające się na te prace nie były realizowane w całości samodzielnie przez osobę legitymującą się uprawnieniami zawodowymi. Zgodnie bowiem z ust. 1 powołanego artykułu wykonawcą prac geodezyjnych lub prac kartograficznych może być przedsiębiorca, jednostka organizacyjna, a także osoba legitymująca się uprawnieniami zawodowymi w dziedzinie geodezji i kartografii w przypadku wykonywania przez tę osobę funkcji biegłego sądowego lub mierniczego górniczego. W myśl dodanego ust. 3 w przypadku, gdy wykonawcą prac geodezyjnych będzie osoba wykonująca funkcję biegłego sądowego lub mierniczego górniczego będzie ona uznawana za pełniącą funkcję kierownika prac geodezyjnych. Zmiana ma na celu uproszczenie i ujednolicenie zasad dokonywania zgłoszeń prac geodezyjnych i jednoznaczne określenie osoby odpowiedzialnej za wykonywane prace.

2.Zwolnienie prac polegających na tyczeniu z obowiązku dokonania zgłoszenia

Kolejną zmianą istotną z punktu widzenia obowiązków spoczywających na wykonawcach prac geodezyjnych i kartograficznych jest zmiana polegająca na zwolnieniu prac polegających na tyczeniu (budynków oraz sieci uzbrojenia terenu) z obowiązku dokonania zgłoszenia ich wykonywania do starosty oraz z konieczności przekazywania wyników tych prac do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Jak wskazuje projektodawca prace te co do zasady, poza danymi dotyczącymi szczegółowych osnów geodezyjnych, nie wymagają dodatkowych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, zatem w związku z projektowanym nieodpłatnym udostępnieniem danych dotyczących tych osnów proponuje się zrezygnowanie z ww. obowiązku. Ma to przyśpieszyć realizację procesu inwestycyjnego, w trakcie którego geodezyjne wytyczenie obiektów budowlanych w terenie jest jedną z pierwszych prac przygotowawczych na terenie budowy i jedną z czynności stanowiących o rozpoczęciu budowy obiektów budowlanych. Jednocześnie wykonawca prac, który podejmie się wykonania wytyczenia obiektów budowlanych, dla wykonania którego niezbędne będzie pozyskanie aktualnych danych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (najczęściej z bazy danych ewidencji gruntów i budynków), będzie musiał złożyć wniosek o udostępnienie materiałów zasobu i ponieść opłatę za ich zakup zgodnie ze stawkami określonymi w załączniku do pr.geod.kart.

3.Kiedy zgłoszenie?

Ponadto nowelizując art. 12 pr.geod.kart. zmieniono treść jego ust. 1 pkt 3 rezygnując z zawartego w lit. e ogólnego zapisu przewidującego obowiązek zgłaszania starostom prac, których celem jest dokumentacja geodezyjna w postaci map, rejestrów lub wykazów na potrzeby postępowań administracyjnych, postępowań sądowych lub czynności cywilnoprawnych, dotyczących w szczególności: granic nieruchomości, praw do nieruchomości, zmiany struktury własności nieruchomości, pozwoleń na budowę, zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych lub ich części oraz sposobu zagospodarowania nieruchomości i wprowadzając szczegółowe wyliczenie czynności podlegających zgłoszeniu. Zgodnie z nowym brzmieniem tego przepisu zgłoszeniu przez wykonawcę właściwemu miejscowo staroście będą podlegały prace geodezyjne lub kartograficzne jeżeli celem tych prac jest:

wznowienie znaków granicznych, wyznaczenie punktów granicznych lub ustalenie przebiegu granic działek ewidencyjnych,

geodezyjna inwentaryzacja powykonawcza obiektów budowlanych,

sporządzenie mapy z projektem podziału nieruchomości,

sporządzenie projektu scalenia i podziału nieruchomości,

sporządzenie innej niż wymienione w dwóch powyższych punktach mapy do celów prawnych,

sporządzenie mapy do celów projektowych,

sporządzenie projektu scalenia lub wymiany gruntów,

sporządzenie dokumentacji geodezyjnej na potrzeby rozgraniczenia nieruchomości,

wykonanie innych niż ww. czynności lub dokumentacji geodezyjnej w postaci map, rejestrów lub wykazów, których wykonanie może skutkować zmianą w bazach danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2310 lub 12 (tj. w ewidencji gruntów i budynków (katastrze nieruchomości); w geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu; w szczegółowych osnowach geodezyjnych; w bazie obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań karto-graficznych w skalach 1:500–1:5000), z wyjątkiem prac wykonywanych na zamówienie organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej.

4.Zakres zgłoszenia pracy geodezyjnej

Powyższa zmiana wraz z dalszymi zmianami wprowadzonymi w art. 12 pr.geod.kart. służy określeniu zakresu zgłoszenia danej pracy, co jest niezbędne dla ustalenia wysokości opłaty zryczałtowanej, która będzie uzależniona od obszaru, na którym wykonywana będzie dana praca. Dotychczasowe przepisy nie precyzowały, jaki cel lub zakładany wynik pracy może być przedmiotem jednego zgłoszenia. W konsekwencji nie było również reguł określających zasady składania tzw. „zgłoszeń uzupełniających”. Powyższe było konsekwencją obowiązującego modelu pobierania opłat za materiały udostępniane w związku ze zgłoszeniem pracy geodezyjnej, zgodnie z którym każdy materiał był wyceniony, a wysokość opłaty była uzależniona od ilości udostępnianych materiałów. System taki uniemożliwiał pozyskanie przez innych wykonawców prac działających na danym obszarze wiarygodnej informacji o faktycznym zakresie czynności wykonywanych w ramach zgłoszonych prac oraz powodował problemy organizacyjne w ośrodkach dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej, wynikające z mnogości wskazywanych w pojedynczych zgłoszeniach celów lub zakładanych wyników prac. W wyniku nowelizacji zakłada się, że można będzie zadeklarować tylko jeden cel zgłaszanych prac. Oznacza to, że nie będzie można wykonać łącznie prac niezwiązanych ze sobą, np. podziału nieruchomości i wytyczenia budynku z przyłączami. Uchwalone zapisy pozwolą na zgłoszenie przez wykonawcę prac celu dodatkowego prac, niezbędnego do realizacji zgłoszonego wcześniej głównego celu, jedynie w uzasadnionych przypadkach (w zakresie wznowienia znaków granicznych, wyznaczenia punktów granicznych lub ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych). Znowelizowane przepisy w sposób precyzyjny określają zasady dokonywania przez wykonawców prac zgłoszeń prac geodezyjnych do organów Służby Geodezyjnej i Kartograficznej, jak również zasady i przypadki, w których dopuszczalne będzie uzupełnienie przez wykonawcę tego zgłoszenia. Zakłada się, że wykonawca prac będzie miał możliwość dokonania uzupełnienia zgłoszenia wyłącznie w zakresie zwiększenia obszaru objętego tym zgłoszeniem o obszar bezpośrednio do niego przyległy, wydłużenia przewidywanego terminu przekazania do organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej wyników zgłoszonych prac (zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 4 pr.geod.kart. przewidywany termin przekazania do organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej zbiorów danych lub dokumentów, o których mowa w art. 12a ust. 1 pr.geod.kart., nie może być dłuższy niż rok od dnia rozpoczęcia zgłaszanych prac geodezyjnych), zmiany kierownika zgłoszonych prac geodezyjnych oraz zgłoszenia wznowienia znaków granicznych, wyznaczenia punktów granicznych lub ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych, o ile prace te są niezbędne do realizacji zgłoszonego celu prac. Uzupełnienia zgłoszenia będzie można dokonać wyłącznie w trakcie wykonywania prac geodezyjnych – czyli do momentu przekazania przez wykonawcę prac do organu zawiadomienia o przekazaniu materiałów do organów Służby Geodezyjnej i Kartograficznej. Na etapie weryfikacji i poprawy przez wykonawcę prac zbiorów danych lub innych materiałów stanowiących wyniki prac geodezyjnych po uznaniu przez wykonawcę prac geodezyjnych stwierdzonych w protokole weryfikacji uchybień i nieprawidłowości nie przewiduje się możliwości uzupełniania zgłoszenia prac. Wydłużenie przewidywanego terminu przekazania do organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej wyników zgłoszonych prac nie będzie mogło być dłuższe niż rok, licząc od dnia dokonania przez wykonawcę prac geodezyjnych uzupełnienia zgłoszenia tych prac. Za dzień dokonania uzupełnienia zgłoszenia prac rozumie się dzień złożenia do organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej uzupełnienia zgłoszenia prac przez wykonawcę prac geodezyjnych lub dzień nadania uzupełnienia zgłoszenia prac w placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu przepisów prawa pocztowego. W szczególnie uzasadnionych przypadkach organ Służby Geodezyjnej i Kartograficznej będzie mógł, na wniosek wykonawcy prac geodezyjnych, przywrócić termin na uzupełnienie zgłoszenia prac mającego na celu wydłużenie przewidywanego terminu przekazania do organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej wyników prac. Powyższe zmiany przewidujące wprowadzenie ograniczeń w zgłaszanym przez wykonawcę prac terminie wykonania pracy geodezyjnej ma przeciwdziałać mającemu obecnie miejsce sztucznemu wydłużaniu przez wykonawców prac terminów ich zakończenia (deklarowane są terminy nawet kilkudziesięcioletnie), jak również problemom z wyegzekwowaniem przez organy Służby Geodezyjnej i Kartograficznej przekazywania przez wykonawców wyników wykonanych prac, co zdaniem autorów tych zmian wynika właśnie z braku regulacji z tym zakresie. Powyższe powoduje utrudnienia zarówno dla innych wykonawców prac sporządzających opracowania na tym samym obszarze, jak również utrudnienia w pracy ośrodków dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej. Brak pełnej informacji o zakresie i faktycznym stanie wykonywania zgłoszonych prac uniemożliwia prawidłowe zaplanowanie innych prac na danym obszarze. Zakłada się, że wprowadzone zmiany zminimalizują występowanie ww. negatywnych zjawisk.

5.Moment dokonania zgłoszenia

Dodany w wyniku nowelizacji w art. 12 ust. 1a pr.geod.kart. przewiduje możliwość zgłoszenia prac geodezyjnych już po ich rozpoczęciu, jednak nie później niż w terminie 5 dni roboczych od dnia rozpoczęcia tych prac. Obecnie obowiązujące przepisy pr.geod.kart. zawierają obowiązek zgłoszenia przez wykonawcę właściwemu organowi Służby Geodezyjnej i Kartograficznej prac geodezyjnych przed przystąpieniem do ich wykonywania. Powyższe jest związane z obowiązkiem pozyskania z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego danych i materiałów niezbędnych lub przydatnych do wykonania takiej pracy. Udostępnienie danych i materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego wykonawcy następuje dopiero w związku ze zgłoszeniem przez niego pracy. Nowo uchwalony przepis zakłada dopuszczenie możliwości rozpoczęcia wykonywania prac geodezyjnych przed dokonaniem zgłoszenia zamiaru ich wykonywania do starosty, nie istnieją bowiem faktyczne przeszkody, aby wykonawca mógł rozpocząć wykonywanie pracy przed jej zgłoszeniem, jeżeli wykonywane czynności nie wymagają pozyskania danych i materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Również to rozwiązanie ma na celu przyspieszenie procesu inwestycyjnego przez umożliwienie wykonawcy prac rozpoczęcia czynności przygotowawczych, jak również pomiarowych, które mogą zostać wykonane przed pozyskaniem ww. materiałów.

Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 3 pr.geod.kart. Organ Służby Geodezyjnej i Kartograficznej, który otrzymał zgłoszenie prac, będzie miał obowiązek udostępnienia kopii zbiorów danych lub innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, dotyczących danego zgłoszenia prac niezwłocznie, nie później niż w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania opłaty. Termin ten będzie miał również zastosowanie do udostępniania materiałów zasobu w związku z uzupełnieniem zgłoszenia prac. W przypadku braku konieczności uiszczenia opłaty termin powyższy będzie liczony od dnia otrzymania przez organ Służby Geodezyjnej i Kartograficznej uzupełnienia zgłoszenia prac. Projektodawca pozostawił możliwość uzgodnienia zakresu materiałów niezbędnych wykonawcy prac geodezyjnych do wykonania zgłoszonych prac, jednak o potrzebie i celowości takich uzgodnień decydować będzie sam wykonawca. Uzgodnieniu podlegać również może inny niż wyżej określony termin udostępnienia tych materiałów. Z kolei na pisemne wystąpienie wykonawcy prac geodezyjnych złożone w trakcie wykonywania zgłoszonych prac organ Służby Geodezyjnej i Kartograficznej będzie zobowiązany udostępnić wskazane w tym wystąpieniu dodatkowe materiały zasobu niezbędne lub przydatne do wykonania tych prac. Powyższe uwzględnia możliwość pojawiania się w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym nowych, bardziej aktualnych danych niż te udostępnione wykonawcy w związku ze zgłoszeniem pracy. W związku z tym, że dane te i materiały dotyczą zgłoszonej uprzednio i wykonywanej pracy, organ udostępni je wykonawcy w ramach opłaty zryczałtowanej, która została uiszczona w związku ze zgłoszeniem pracy. Udostępnianie dodatkowych materiałów zasobu będzie następowało niezwłocznie, nie później niż w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania wystąpienia. Razem z udostępnianymi materiałami zasobu, Organ Służby Geodezyjnej i Kartograficznej, który otrzymał zgłoszenie prac, będzie zobowiązany przekazać wykonawcy zgłoszonych prac geodezyjnych, informację o innych zgłoszonych pracach geodezyjnych wykonywanych na obszarze objętym tym zgłoszeniem. Obecne przepisy nie zabraniają przekazywania takich informacji, jednak praktyka wskazuje, że nie zawsze ma to miejsce. Projektowana zmiana ma na celu zapewnienie równego traktowania wszystkich wykonawców w tym zakresie. Przepisy przewidują, że materiały zasobu udostępnione w związku ze zgłoszeniem prac lub jego uzupełnieniem mogą być wykorzystywane wyłącznie do wykonywania prac geodezyjnych objętych tym zgłoszeniem lub jego uzupełnieniem.

Nadmienić należy, że poprzez zmianę art. 12 ust. 2 zmodyfikowano również treść samego zgłoszenia prac, które odtąd, zgodnie z numeracją zawartą w omawianym przepisie, będzie musiało zawierać:

1)dane identyfikujące:

a)wykonawcę zgłaszanych prac geodezyjnych,

b)kierownika zgłaszanych prac geodezyjnych, w tym numer jego uprawnień zawodowych;

2)cel zgłaszanych prac geodezyjnych;

3)dane określające obszar objęty zgłaszanymi pracami geodezyjnymi;

3a)termin rozpoczęcia zgłaszanych prac geodezyjnych;

4)przewidywany termin przekazania do organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej zbiorów danych lub dokumentów, o których mowa w art. 12a ust. 1, nie dłuższy niż rok od dnia rozpoczęcia zgłaszanych prac geodezyjnych.

6.Opłata zryczałtowana

Powyższe rozwiązania, określające zasady obsługi przez organ Służby Geodezyjnej i Kartograficznej prac geodezyjnych, w założeniu ich autorów mają na celu przyśpieszenie procesu inwestycyjnego przez skrócenie terminu oczekiwania przez wykonawcę prac geodezyjnych na materiały i dane niezbędne do wykonania tych prac. Rezygnacja z obowiązującej dotychczas konieczności przekazywania przez wykonawcę prac geodezyjnych wraz ze zgłoszeniem tych prac listy materiałów, ocenianych jako niezbędne lub przydatne mu do wykonania danej pracy, związana jest przede wszystkim z wprowadzeniem opłaty zryczałtowanej. Nowa regulacja w zakresie udostępniania materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego zapewnia wykonawcy prac, po uiszczeniu opłaty zryczałtowanej, pełen dostęp do materiałów zasobu dotyczących zgłoszonej przez niego pracy, bez konieczności występowania do organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej oddzielnie o każdy materiał zasobu. Lista materiałów składana wraz ze zgłoszeniem pracy służyła przeprowadzeniu jej uzgodnienia z organem Służby Geodezyjnej i Kartograficznej, do którego zgłaszano prace. Rezygnacja z instytucji uzgadniania listy materiałów skutkuje brakiem konieczności przekazywania przez wykonawcę prac geodezyjnych takiej listy. Zmiana ta wychodzi również naprzeciw istniejącym rozwiązaniom technologicznym, pozwalającym na udostępnianie materiałów zasobu bez udziału pracownika ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej. Jednocześnie projektodawca wskazuje, że zgodnie z przepisem § 8 pkt 8 rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 5 września 2013 r. w sprawie organizacji i trybu prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego informacja o materiałach pzgik (wraz z ich identyfikatorami) udostępnianych podmiotowi w ramach zgłoszenia danej pracy znajduje się w rejestrze zgłoszeń prowadzonym przez organy Służby geodezyjnej i Kartograficznej.

7.Zawiadomienie o przekazaniu wyników zgłoszonych prac

Zgodnie z art. 12ust. 1 w jego nowym brzmieniu wykonawca prac geodezyjnych po wykonaniu zgłoszonych prac jest obowiązany złożyć do organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej, do którego zostały zgłoszone prace geodezyjne, zawiadomienie o przekazaniu wyników zgłoszonych prac, dołączając wyniki prac geodezyjnych w postaci:

1)zbiorów nowych, zmodyfikowanych lub zweryfikowanych danych, które należą do zakresu informacyjnego baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 23 i 10–12;

2)dokumentów wymaganych przepisami wydanymi na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 11 lub ich uwierzytelnionych kopii.

Jednocześnie dodany ust. 1a dopuszcza wzajemne ustalenie, pomiędzy wykonawcą i organem, harmonogramu i zakresu częściowego przekazywania zbiorów danych i dokumentów stanowiących wyniki tych prac – tzw. etapowanie. Powyższe rozwiązanie pozwoli na usprawnienie i przyspieszenie procesu inwestycyjnego dotyczącego rozległych obszarowo inwestycji. Wprowadzenie możliwości etapowania odbiorów prac tego typu zakłada korzyści zarówno dla inwestora, który będzie w stanie racjonalnie zaplanować czas niezbędny na przygotowanie i opracowanie wyników poszczególnych etapów inwestycji, jak i dla organu, do którego zgłoszone były prace, przez umożliwienie mu planowego i sprawniejszego przeprowadzenia weryfikacji. Zgodnie z ust. 1b niezłożenie zawiadomienia o przekazaniu wyników zgłoszonych prac geodezyjnych i nieprzekazanie tych wyników zgłoszonych prac geodezyjnych przed upływem przewidywanego terminu ich przekazania do organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej będzie równoznaczne z zaniechaniem wykonywania tych prac.

Art. 12 ust. 9 przewiduje ponadto częściowe zwolnienie prac geodezyjnych zgłaszanych do Głównego Geodety Kraju z wprowadzanych regulacji dotyczących zakresu zgłoszeń prac geodezyjnych oraz ich obsługi przez Głównego Geodetę Kraju. Przedmiotowe wyłączenie wynika bezpośrednio z charakteru i istoty prac geodezyjnych zgłaszanych do organu centralnego, jak również z uwzględnienia specyfiki materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego gromadzonych w centralnej części tego zasobu.

Zmianami wprowadzonymi w art. 12 ust. 8art. 40c ust. 5 oraz art. 48a ust. 1a i 2 pr.geod.kart. zniesiono obowiązek wystawiania i dołączania do materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego udostępnianych w związku ze zgłoszeniem prac geodezyjnych dokumentu licencji, określając wprost w ustawie uprawnienia do wykorzystywania przez wykonawców prac geodezyjnych tych materiałów. Wszystkie materiały zasobu udostępnione wykonawcy prac od momentu dokonania zgłoszenia pracy aż do jej zakończenia i przyjęcia wyników pracy do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (materiały zasobu udostępnione w związku ze zgłoszeniem prac) będą mogły być wykorzystywane wyłącznie do realizacji prac geodezyjnych objętych tym zgłoszeniem, w zakresie obszaru w nim wskazanego. Jednocześnie uchwalony art. 48a ust. 1a wprowadza sankcję w postaci kary pieniężnej za wykorzystywanie niezgodnie z „licencją ustawową” materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego uzyskanych w związku ze zgłoszeniem prac geodezyjnych. Wysokość kary pieniężnej to dziesięciokrotność opłaty zryczałtowanej uiszczonej w związku ze zgłoszeniem prac, do którego udostępnione zostały wykorzystane materiały.

8.Weryfikacja wyników prac geodezyjnych

Wprowadzone zmiany w art. 12b przewidują, że w ramach procedury weryfikacji wyników prac geodezyjnych sprawdzana będzie również spójność zbiorów danych przekazanych przez wykonawcę prac z prowadzonymi przez organ Służby Geodezyjnej i Kartograficznej bazami danych. Wprowadzona zmiana ma na celu wyeliminowanie sytuacji, w której weryfikowane materiały spełnią wszelkie przewidziane przepisami prawa wymogi, jednakże przekazywane w postaci elektronicznej zbiory nowych lub zmodyfikowanych danych zawierać będą błędy (m.in. natury technicznej lub wynikające z błędów w przeniesieniu wyników prac do roboczej bazy danych) uniemożliwiające zasilenie tymi danymi referencyjnych baz danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Jednocześnie wprowadzono określenie maksymalnego terminu na weryfikację wyników prac geodezyjnych przez organy administracji geodezyjnej szczebla powiatowego. Termin ten będzie uzależniony od obszaru zgłoszonej pracy (od 7 do 20 dni roboczych), a co za tym idzie od ilości składających się na wyniki prac geodezyjnych materiałów podlegających weryfikacji – im większa obszarowo praca, tym organ będzie miał więcej czasu na przeprowadzenie weryfikacji. Dotychczasowe przepis określają obowiązek niezwłocznego przeprowadzenia weryfikacji – bez wskazania terminu maksymalnego. Ze względu na niejednolitą interpretację pojęcia „niezwłocznie” przez organy, nie było możliwe zaplanowanie przez wykonawcę prac terminu wywiązania się z przyjętego zlecenia. Jednocześnie nowa regulacja powinna doprowadzić do skrócenia terminu weryfikacji, wszędzie tam, gdzie termin „niezwłocznie” interpretowany były na korzyść organów, np. jako 30 dni. Skrócenie powyższych terminów nie obejmuje weryfikacji dokonywanej przez marszałków województw oraz Głównego Geodetę Kraju. Powyższe wynika z charakteru prac podlegających zgłoszeniu do tych organów. Co do zasady prace te obejmują rozległe obszary, a ich wynikiem są duże ilości danych i materiałów wymagających zweryfikowania przed przyjęciem do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Ponadto zdecydowana większość prac zgłaszanych do tych organów stanowi prace wykonywane na zlecenie organów Służby Geodezyjnej i Kartograficznej, w związku z czym dane będące ich wynikiem nie zawsze podlegają procedurze weryfikacji przed przyjęciem do właściwych zasobów.

Dodany w art. 12b ust. 3a przewiduje obowiązek przekazywania informacji o wynikach weryfikacji zbiorów danych lub innych materiałów, stanowiących wyniki prac geodezyjnych, przez organ Służby Geodezyjnej i Kartograficznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu sporządzenia protokołu. Wymóg ten stał się istotny ze względu na wprowadzenie maksymalnych terminów weryfikacji prac geodezyjnych. Przedmiotowa zmiana ma usprawnić obsługę prac geodezyjnych przez zdefiniowanie kanału do wymiany informacji pomiędzy organem a wykonawcą prac geodezyjnych. Proponowane rozwiązanie ma przyczynić się do przyspieszenia wymiany informacji.

9.Zasady przyjęcia wyników prac do zasobu geodezyjnego i kartograficznego

Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami podstawę przyjęcia wyników zgłoszonych prac geodezyjnych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego stanowić będzie pozytywny wynik weryfikacji albo dokument potwierdzający odbiór zbiorów danych lub innych materiałów jako przedmiotu zamówienia publicznego realizowanego w związku z wykonywaniem zadań Głównego Geodety Kraju lub organów administracji geodezyjnej i kartograficznej. Organ Służby Geodezyjnej i Kartograficznej, do którego przekazane zostały wyniki zgłoszonych prac geodezyjnych, potwierdzi ich przyjęcie do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego wpisem do ewidencji materiałów tego zasobu i opatrzy dokumenty i materiały przeznaczone dla podmiotu, na rzecz którego wykonawca prac geodezyjnych wykonuje prace geodezyjne, klauzulą urzędową, o której mowa w art. 40 ust. 3g pkt 3. Opatrzenie klauzulą nastąpi z chwilą przyjęcia wyników zgłoszonych prac geodezyjnych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Wykonawca prac geodezyjnych zgłaszanych staroście o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. c oraz i, po uzyskaniu informacji o pozytywnym wyniku weryfikacji będzie mógł umieścić na dokumentach przeznaczonych dla podmiotu, na rzecz którego wykonuje prace geodezyjne, powstałych w wyniku tych prac, oświadczenie o uzyskaniu pozytywnego wyniku weryfikacji. Oświadczenie to będzie równoważne z klauzulą urzędową i będzie składane się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Nowe przepisy precyzują treść tego oświadczenia. W przypadku negatywnego wyniku weryfikacji organ Służby Geodezyjnej i Kartograficznej zwróci wykonawcy prac geodezyjnych przekazane przez niego wyniki zgłoszonych prac wraz z protokołem zawierającym opis stwierdzonych uchybień i nieprawidłowości. W przypadku uznania przez wykonawcę prac geodezyjnych uchybień i nieprawidłowości stwierdzonych w protokole, będzie on miał 3 miesięce od dnia otrzymania protokołu na przekazanie do organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej poprawionych wyników zgłoszonych prac wraz z zawiadomieniem o przekazaniu wyników zgłoszonych prac. Jeżeli w tym terminie organ Służby Geodezyjnej i Kartograficznej nie otrzyma poprawionych wyników zgłoszonych prac geodezyjnych, zostanie to uznane za zaniechanie prac. Ponowne podjęcie zaniechanych prac geodezyjnych będzie wymagało dokonania nowego zgłoszenia. Jeżeli organ Służby Geodezyjnej i Kartograficznej nie uwzględni stanowiska wykonawcy prac geodezyjnych, wyda decyzję administracyjną o odmowie przyjęcia do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego wyników zgłoszonych prac geodezyjnych. Obecne przepisy art. 12b Ustawy nie regulują sytuacji, w której wykonawca prac geodezyjnych nie ustosunkuje się do stwierdzonych w protokole weryfikacji uchybień i nieprawidłowości (w ciągu 14 dni od otrzymania protokołu). W konsekwencji przekazane dane nie mogą posłużyć do aktualizacji rejestrów publicznych, a jednocześnie organ Służby Geodezyjnej i Kartograficznej nie ma podstawy prawnej do wydania decyzji o odmowie przyjęcia zbiorów danych lub innych materiałów będących przedmiotem weryfikacji do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Celem wprowadzonych zmian było uregulowanie tej kwestii. Wprowadzono jednocześnie mechanizm „przywrócenia” terminu na przekazanie poprawionych zbiorów danych lub innych materiałów stanowiących wyniki tych prac, w szczególnie uzasadnionych przypadkach na wniosek wykonawcy tych prac.

Wskutek nowelizacji uchylono szereg przepisów przewidujących obowiązek zgłaszania przez wykonawcę prac, których celem lub zakładanym wynikiem jest utworzenie lub aktualizacja baz danych oraz sporządzenie opracowań kartograficznych pozostających w gestii właściwego organu – temu organowi. Tworzenie i aktualizacja baz danych prowadzonych przez organy Służby Geodezyjnej i Kartograficznej jest zgodnie z obowiązującymi przepisami – zadaniem tych organów. Jeżeli organ realizuje to zadanie w drodze zamówienia publicznego, to podstawą relacji pomiędzy organem a zleceniobiorcą jest zawarta umowa, natomiast podstawą przyjęcia do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego zbiorów danych lub innych materiałów stanowiących wyniki tych prac dokument potwierdzający ich odbiór przez organ. Wykonawca przedmiotowych prac nie ponosi ponadto opłat za udostępniane mu przez organ materiały zasobu, a zatem dokonywane przez niego zgłoszenie prac ma walor stricte informacyjny. W ocenie projektodawcy nie ma więc potrzeby dodatkowego regulowania tych relacji na gruncie publiczno-prawnym. Skutkiem wprowadzanych zmian jest m.in. zniesienie obowiązku zgłaszania do organów wykonywania prac kartograficznych – obowiązek ich zgłaszania dotyczył bowiem wyłącznie prac wykonywanych na zamówienie organów Służby Geodezyjnej i Kartograficznej. W związku z powyższym, w celu dostosowania przepisów pr.geod.kart. do wprowadzanych zmian doprecyzowano i ujednolicono przepisy tej ustawy w zakresie regulacji dotyczących wykonywania prac kartograficznych. Jednocześnie, w celu zachowania możliwości dokonywania zmian w bazach danych ewidencji gruntów i budynków, geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, szczegółowych osnów geodezyjnych oraz BDOT500 w oparciu o materiały przekazywane przez wykonawców prac geodezyjnych, nierealizujących prac w drodze zamówienia publicznego, w wyniku działań niezwiązanych z wykonywaniem zadań ustawowych organów Służby Geodezyjnej i Kartograficznej, wprowadzono obowiązek zgłaszania innych czynności lub dokumentacji, których wykonanie może skutkować zmianą w ww. bazach danych, jeżeli nie są wykonywane na zlecenie powyższych organów.

źródło; www.lex.pl /Czajka-Marchlewicz Bogna/